Subconstientul si deciziile personale

Facebookgoogle_pluslinkedinmail

Cu siguranta a trebuit sa luati decizii rapide de care siguranta vietii dumneavoastra a depins. Fie ca a fost vorba de o simpla insecta ajunsa din intamplare pe pielea dumneavoastra sau o actiune care v-a salvat cu adevarat viata, trebuie sa multumiti pentru aceasta subconstientului dumneavoastra. Ulterior unei astfel de intamplari, cu siguranta v-ati intrebat ce v-a determinat sa alegeti in acel moment de „panica” solutia cea mai buna pentru a iesi din impas, nu de putine ori fiind vorba de o alegere intre mai multe variante.
Conform unor cercetari recente, s-a constatat ca in zonele creierului asociate memoriei sunt stabilite legaturi cu experiente personale din trecut, oferindu-ne un sumar de decizii pe care le putem lua, chiar daca nu ne dam seama de acest lucru. Cercetarea a fost publicata in 12 octombrie intr-o emisiune a revistei Science, avand ca subiect hipocampusul, o regiune aflata in profunzimea creierului care ajuta la consolidarea amintirilor. Hipocampusul este cunoscut de mai mult timp drept centrul acestor legaturi ale amintirilor, dar acest ultim studiu este primul care-si propune sa afle rolul acestei regiuni in polarizarea creierului spre anumite alegeri.
Oamenii se confrunta permanent cu optiuni noi de la alegerea a doua produse alimentare de acelasi gen de pe rafturile unui magazin sau stabilirea unui traseu nou spre o anumita destinatie. Cercetatorii s-au intrebat in legatura cu modul de luare a deciziei in lipsa unei experiente anterioare.
G. Elliott Wimmer si Daphna Shohamy, psihologi ai Universitatii Columbia au decis sa raspunda la aceasta intrebare. Au folosit 28 de subiecti carora le-au proiectat pe ecranul unui computer un test compus din imagini asociate, sub forma unui mini concurs finalizat in premii in bani. Subiectii au fost monitorizati de un computer tomograf care a masurat fluxul de sange din diferite regiuni ale creierului, o modalitate de a cuantifica activitatea acestuia. Au fost prezentate imagini fulger, extrem de scurte, reprezentand detalii anatomice ale unor chipuri umane sau peisaje si desene variate de cercuri. Intr-o prima etapa, pentru vizualizarea fiecarui cerc, subiectii au fost recompensati cu cate 1$. Intr-o faza a doua a testului, au fost pusi sa aleaga intre mai multe feluri de imagini, fara a mai primi recompensa.
Rezultatul studiului a concluzionat ca mai important decat hipocampusul a fost striatum, un adevarat centru de recompensa al creierului. Datorita acestei regiuni, oamenii au facut mai multe alegeri partinitoare in a doua faza a experimentului. Intr-un cuvant, creierul nostru se invarte in jurul afisarilor sale de valoare. Sau si mai simplu, atunci cand de pe raftul unui magazin alegem un produs in detrimentul sortimentelor similare, o facem pentru ca acest produs afiseaza probabil, unele detalii de ambalaj ale altuia folosit in trecut.
Aceasta constatare ofera o perspectiva asupra modului in care oamenii sunt partinitori functie de experienta din trecut in luarea deciziilor noi, chiar daca experientele n-au fost recompensate anterior, fiind suficienta asocierea acestora cu posibila recompensa.

Facebookgoogle_pluslinkedinmail

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *