Somnul redus mai sanatos decat se crede

Facebookgoogle_pluslinkedinmail

Rata de deces a celor care dorm 6-7 ore pe noapte este mai redusă decât a celor care dorm 8 ore, este concluzia unui studiu recent.

Mulţi oameni suferă de insomnie în vremurile noastre, sau somnul lor nu le este odihnitor. O mare parte apelează frecvent la pastile care să-I ajute în inducerea stării de somn.

Insomnia este un fenomen real, însă anvergura pe care a luat-o este adesea doar rodul unor campanii finanţate de industria farmaceutică, spune profesorul Daniel Kripke, specialist în psihiatrie. „Dacă-i sperie pe oameni cu lipsa de somn, veniturile lor cresc” a adăugat domnia sa.

Somniferele au devenit o marfă uzuală în ultimii 5 ani. La nivel mondial, în 2004 s-au cheltuit doar pe Ambien (zolpidem), un somnifer la modă,  aproximativ două miliarde de dolari.

La începutul acestei luni, s-a dovedit că unii utilizatori ai acestui somnifer prezintă simptome de amnezie şi somnambulism. Unii chiar mănâncă în somn, fără să-şi dea seama.

Se estimează că vânzările de somnifere şi hipnotice in farmacie vor depăşi valoarea de 5 miliarde de dolari în următorii ani.

Numărul adulţilor cu vârste cuprinse între 20 şi 44 de ani care folosesc pastile pentru dormit s-a dublat progresiv din  2004 până acum, in conformitate cu studiile Organizaţia Mondială a Sănătăţii. Somnul a devenit o problemă pentru adulţi şi persoanele în vârstă, dar au crescut alarmant şi vânzările medicamentelor pentru copiii cu vârstă cuprinsă între 10 şi 19 ani, asociate cu medicaţia deficitului de atenţie şi al tulburărilor de hiperactivitate.

Cu toate aceste statistici alarmante, un somn mai îndelungat nu este asociat cu garanţia unei stări bune de sănătate, iar medicamentele pentru somn s-ar putea să nu aducă nici un efect.

Un studiu îndelungat, întins pe o perioadă de 6 ani, făcut pe mai mai mult de un milion de subiecţi cu vârste între 30 şi 102 ani, a arătat că persoanele care dorm doar 6 – 7 ore pe noapte au o rată de deces mai mică decât cei care dorm 8 ore.

În plus, riscul de deces la persoanele care îşi administrează zilnic câte o pastilă pentru dormit nu este deloc mai scăzut decât al celor care fumează un pachet de ţigări pe zi.

„Somniferele sunt nesigure în orice cantitate, ” spune profesorul Kripke. Nu există nici o dovadă că 8 ore de somn sunt mai bune decât 7 sau 6, continuă domnia sa bazându-se pe practica psihiatrică de până acum, cercetările efectuate în anii de activitate şi bineînţeles pe rezultatele studiului mai sus amintit.

O bănuială a cercetătorului este aceea că persoanele care dorm mai puţin decât media, reuşesc mai bine în afaceri şi sunt oameni de succes.

Paradoxal, cercetarea amintită, care a fost inclusă într-un studiu de prevenire a cancerului, a demonstrat că persoanele cu insomnie gravă sau care dorm doar 3 ore şi jumătate trăiesc mai mult decât oamenii care beneficiază de mai mult de 7 ore şi jumătate de somn pe noapte.

Întrebările privind pastilele pentru dormit au mai fost în atenţia cercetătorilor. Un studiu efectuat de Centrul Medical de Diagnoză Beth din Israel în colaborare cu Faculatea de Medicină de la Harvard a constatat că schimbarea obiceiurilor de somn şi a atitudinii sunt mult mai eficiente în tratarea insomniilor atât pe termen scurt şi mediu decât somniferele în general.

Medicamnetele pentru somn induceau o stare de dependenţă până mai acum câtiva ani, medicamentele de generaţie nouă au rezolvat parţial acestă problemă dar administrarea lor nu trebuie să depăşească patru sătămâni. Profesorul Kripke atrage atenţia că multe dintre ele sunt complet ineficiente.

Somniferele conţin indicaţii de folosire pe termen scurt sau ocazional, însă odată ce au fost administrate, oamenii se obişnuiesc cu ele, devenind în cele mai multe cazuri dependenţi de efectul lor. Administrarea regulată a lor, generează retenţia componentelor lor în sânge, oferiind o stare de mahmureală peste zi, o slăbire a memoriei şi implicit performanţe profesionale scăzute.

În acelaşi timp, profesorul Kripke atrage atenţia asupra efectelor secundare periculoase. Este dat drept exemplu efectul hipnoticelor care reduc teama, ducând uneori la un comportament riscant cum ar fi cel de a conduce cu viteza un autoturism.

Un studiu publicat în Jurnalul Medical Britanic arată că riscurile de a lua medicamente pentru dormit acoperă beneficiile aduse de acestea. Studiul a fost făcut pe baza cazuisticii cuprinse între anii 1966 şi 2003, şi conform acestuia, persoanele de peste 60 de ani au fost şi mai expuse riscului de a aluneca pe scări sau de a avea un accident de maşînă datorită consumului de somnifere decât să beneficieze de un somn bun.

Melatonina, hormonul descoperit de oamenii de ştiinţă în care s-au pus mari speranţe în tratarea insomniei s-a dovedit şi el ineficient în multe cazuri şî în special în cele asociate cu probleme medicale. Unele studii au dovedit că este asociat cu fenomenul de albire a pielii la broaşte, strofia gonadale la animalele mici şi a obezităţii la unele mamifere.

Date reale privind numărul de persoane care suferă de insomnie nu avem, asta şi datorită subiectivităţii subiectului. În statisticile americane figurează 70 de milioane de cetăţeni drept suferinzi de acest simptom în 2006. Dar aceeaşi cifră a rămas neschimbată din 1994, ceea ce ridică un semn de indoială asupra datelor statistice, în plus în acest număr sunt incluse atât insomnia cât şi somnul agitat, somnambulismul, coşmarurile, sindromul picioarelor neliniştite, narcolepsia, respiraţia dezordonată, ba chiar sunt incluşi şi cei care fac pipi în pat.

S-a dovedit, spun reporteri ai ziarului Sacramento Bee, că Fundaţia Naţională a Somnului din SUA are legături financiare şi instituţionale cu producători de medicamente pentru dormit.

Profesorul Kripke spune că problemele legate de somn sunt în creştere, fiind cauzate foarte probabil de expunerea tot mai scăzută la lumina naturală a zilei ( televizor, internet, calculator, petrecerii tot mai multor ore în interioare cu lumină artificială), creşterea obezităţii. Domnia sa recomandă îmbunătăţirea stilului de viaţă şi respectiv de somn decât administrarea pastilelor.

Somnul redus mai sanatos decat se crede

Facebookgoogle_pluslinkedinmail

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *