Exercițiu simplu pentru depășirea momentelor de anxietate

Facebookgoogle_pluslinkedinmail

Când sentimentele de îngrijorare, justificabile sau nu, își fac simțită prezența, capacitatea de analiză este sensibil afectată, generând uneori erori decizionale greu de remediat.

În astfel de momente, un exercițiu simplu făcut în minte te va ancora în prezent, îndepărtând pe loc manifestările anxioase. Cu excepția situațiilor în care pericolul se desfășoară acum, temerile, îndoielile, nesiguranța de a acționa și alte manifestări de anxietate sunt simple rezultante ale unor proiecții mentale mai mult sau mai puțin justificabile.

Exercițiul numit de mai mulți specialiști ”5-4-3-2-1” este o metodă simplă dar extrem de eficientă de a recâștiga controlul asupra minții tale. Așa cum îi spune și numele, constă într-o simplă numărătoare inversă, de la cinci la unu. Este o simplă apelare la ajutorul celor cinci simțuri, vedere, sunet, atingere, miros și gust, de a ne readuce la momentul acum.

Pasul 1.
Uită-te în jurul tău și identifică cinci lucruri pe care le vezi în acel momet.

Pasul 2.
Identifică patru lucruri pe care le poți auzi. Nu contează cât de tare este sunetul lor și nici categoria din care fac parte.

Pasul 3.
Identifică trei lucruri pe care le simți. Pot fi senzațiile produse de atingerea pantalonului pe picior, a vântului pe obraz sau al unui inel pe deget.

Pasul 4.
Dă-ți voie să simți mirosul a două lucuri distincte. Nu are importanță ce mirosuri detectezi, poate fi mirosul de carburant ars degajat de mașinile din trafic sau o mireasmă culinară adusă de vânt.

Pasul 5.
Ajuns aici, simte gustul unui lucru la îndemână. Poate fi suficient identificarea gustului pe care-l ai la acel moment în gură.

Pașii pot fi parcurși rapid, fiind importantă doar identificare elementelor enumerate până acum, fără a se insita asupra unuia.

Metoda este recomandată și de specialiștii Clinicii Mayo în Programul de Medicină Integrativă și de Cercetare în Sănătate, program care promovează metode neincluse până acum in îngrijirea medicală convențională.

Exercițiul se bazează pe conștientizarea senzorială și pe lângă anxietate poate fi de ajutor în tratarea depresiei, tulburărilor date de dependențe, scăderea tensiunii arteriale și diminuarea stresului.

Data viitoare când simți teamă, nehotărâre, nerăbdare, nesiguranță sau alt sentiment bizar, repetă mental exercițiul ”5-4-3-2-1”. Nu durează mai mult de un minut și te ajută să-ți elimini gândurile poluante ale minții.

Facebookgoogle_pluslinkedinmail

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *